over Dutch Happiness Week

Gelukkige mensen zijn actiever, creatiever, minder vatbaar voor ziektes, energierijker en participeren meer dan minder gelukkige mensen. Geluk is van belang op sociaal én economisch gebied. Niet voor niets heeft de VN 20 maart uitgeroepen tot ‘Internationale Dag van het Geluk’ en nemen instellingen als het Sociaal Cultureel Planbureau geluk op als indicator in hun publicaties.

Achtergrond

Het initiatief ‘Geluk voor Eindhoven’, later gewijzigd in Dutch Happiness Week, is in 2014 ontstaan uit een samenwerking tussen Parktheater Eindhoven en Fontys Hogescholen. Het initiatief heeft als doel om kennis en bewustwording rond het thema geluk te vergroten en samen met partners te werken aan projecten die geluk bevorderen.

Themaweek

In 2015 is voor het eerst een themaweek rond geluk georganiseerd in Eindhoven. Een week vol lezingen, voorstellingen en workshops rond geluk. Na drie edities breidt het programma in 2018 uit naar Tilburg, een stap die past bij de ambities van de initiatiefnemers van de Dutch Happiness Week om kennis en bewustwording rond het thema geluk breed te verspreiden.

Uitbreiding partnerschap

In 2021 treedt ook Breda University of applied sciences toe als coördinerend partner van de week voor (de regio) Breda. Door deze samenwerking verbreedt DHW de basis in de provincie en daarmee de reikwijdte.

Sustainable development goals

Ons geluk en welbevinden hangt in sterke mate samen met het welzijn van mensen elders op de wereld en welzijn van toekomstige generaties. De Verenigde Naties vraagt met de SDGs vanuit vier samenhangende principes aandacht voor deze doelen: universele geldigheid, integrale karakter, iedereen moet mee kunnen doen (diversiteit) en participatie (inclusie). DHW wil geluk bijdragen aan het geluk van allen door aan de SDGs te werken vanuit deze vier kernprincipes. DHW nodigt iedereen uit om samen de bijdragen en daarmee onze rijkdom zichtbaar te maken.

Geluksplekken

In Tilburg en Eindhoven gingen studenten van Fontys Hogescholen op zoek naar geluksplekken. In Eindhoven deden ze dat samen met Parktheater Eindhoven, in Tilburg werd de samenwerking gezocht met Tilburg Marketing. In beide steden werden de studenten begeleid door de Belgische geluksambassadeur en schrijver van het World Book of Happiness, Leo Bormans.

In Eindhoven nomineerden inwoners 2015 en 2016 honderden geluksplekken in hun stad. De 25 meest bijzondere plekken, werden gebundeld in een boek dat bij de VVV en op de meeste geluksplekken wordt verkocht. Bezoekers kunnen er aan de hand van tips werken aan hun eigen geluk en dat van anderen.

In Tilburg werd in 2018 gestart met de zoektocht naar geluksplekken. Omdat in Tilburg (bijna) alles om het getal 13 draait, werden hier evenzoveel plekken in kaart gebracht. Ook hier zijn de plekken samengebracht in een boekje dat van inwoners bezoekers en van bezoekers inwoners maakt. De geluksplekken in Eindhoven en Tilburg dragen in belangrijke mate ook bij aan het programma van de Dutch Happiness Week.

Naast Eindhoven en Tilburg zijn in Nederland ook geluksplekken te vinden in Roerdalen en Schagen.

Partner of sponsor worden? Mail dan naar info@dutchhappinessweek.nl voor meer informatie.