Ze waren ervan overtuigd dat ze de gemeenschappelijke factor zouden vinden. Dat ene ding dat maakte dat al die mensen bij die bijzondere bedrijven zo intens gelukkig waren in hun werk. Een jaar trokken ze er voor uit. Maar al na drie maanden kwamen Joost Minnaar en Pim de Morree erachter dat ze op zoek waren naar een Utopia. “Er zijn hooguit trends aan te geven. Er is geen formule voor werkgeluk. Ook is het niet te definiëren naar nationaliteit, sector of bedrijf. Geluk wordt per persoon anders ervaren.”

Auteur: Jan Ligthart

Joost en Pim zijn beter bekend als de Corporate Rebels. Ze schrijven columns, geven workshops en hebben nu zelfs een theatershow. Gisteravond stonden ze in het kader van de Dutch Happiness Week ook in het Eindhovense Parktheater. Alleen niet met hun eigen show maar met ‘Een inspirerende avond over geluk op je werk’, een evenement waarbij ze door Leon van der Zanden aan de tand werden gevoeld. Met als doel dat de 300 bezoekers van deze avond wat wijzer zouden worden over werkgeluk.

High Fives
Uit het verhaal van het duo bleek vooral dat geluk aan verandering onderhevig is en niet voor iedereen op dezelfde manier wordt ingevuld. Dat merkten ze toen zij langs een bucketlist van 30 bedrijven reisden die een hoog werkgeluk-imago hebben. Wat ze aantroffen was echter niet altijd even fantastisch. Zoals het Amerikaanse Zappos. “De hele dag high fives geven aan je collega’s werkt niet voor iedereen. Het was erg Amerikaans. Sommige werknemers leken oprecht gelukkig, maar anderen willen er al weer weg”, aldus De Morree.
Een van de voorbeelden van een bedrijf waar ze wèl van onder de indruk waren, is het Nederlandse Incentro. Bekend – of berucht – om de radioreclame ‘Noem je pasgeboren kind Incentro en je krijgt 5000 euro van ons’. De managing director van dit IT-bedrijf, John de Koning, was daarom ook te gast deze avond. Hij mocht vertellen over zijn bedrijfsfilosofie en hoe het geluk van de werknemer daar boven het financieel resultaat gaat. Incentro heeft maar één doel, zo vertelde hij: elk jaar weer in de top drie belanden van de leukste bedrijven om voor te werken. “Iedereen is de baas, al geef ik natuurlijk wel sturing. Maar de werknemers zijn vooral zelf verantwoordelijk voor hun eigen geluk. Als bedrijf stimuleren en faciliteren we om dat individueel én samen te bereiken.”

Zoektocht
De weg naar werkgeluk is echter niet recht en verandert voortdurend, zo blijkt ook uit de zoektocht van de Corporate Rebels zelf. Zij haalden hun geluk eerst uit hun reis en vervolgens uit het schrijven van columns en boeken over die zoektocht. Maar ook dat bleek niet eeuwig te duren. De Corporate Rebels voegden workshops en lezingen toe aan hun activiteiten. En beginnen nu dus weer aan een nieuw hoofdstuk: een theatertour.
Zijn ze nu eigenlijk zelf gelukkig en hoe merken ze dat dan, wilde Van der Zanden daarom weten. “Ons geluk meten we af aan of we het nog wel leuk vinden wat we doen. Dat is nog het geval. Maar je bent er nooit, je moet blijven experimenteren. Het verandert per maand, dus je moet jezelf constant aanpassen.”
De Morree vult aan: “We gebruiken het woord geluk ook steeds minder. Net als motivatie. Dat zijn toch een beetje ‘geitenwollen sokken begrippen’. We zijn er toch wel steeds meer achter aan het komen dat het vooral gaat over waardes: wat weet je uit je werk te halen, hoeveel voldoening geeft dat.”