Van 13 tot en met 17 maart vindt in Eindhoven de Dutch Happiness Week plaats. De drijvende krachten achter de Dutch Happiness Week zijn Erwin Hoeks van Fontys Hogescholen en Marjon Reus en Klaas Seelen van het Parktheater. Al vinden ze dat zelf te veel eer: “We zijn dit dan wel begonnen, maar het wordt nu zo breed gedragen dat we eerder sturend dan drijvend zijn.” En dat toont ook meteen een belangrijke onderliggende emotie van deze week. Het gaat niet om scoren of het behalen van eer, het gaat om gelukkig zijn in wat je doet. Of dat nu je werk, je sociale leven, je manier van solliciteren, je financiële huishouding of wat dan ook is. Dat maakt dit project zo waardevol voor beide partijen. Iedereen streeft naar een bepaalde mate van geluk, maar daar moet je wel iets voor doen. De quote van Leo Bormans, wereldambassadeur van geluk en levenskwaliteit, die Klaas aanhaalt zegt het helemaal: “Je valt niet af door boeken over diëten te lezen.”

Auteur: Rob van Kaam, foto Bas Gijselhart

Hun bescheidenheid neemt niet weg dat de ambities van het drietal groots zijn: “Uiteindelijk moet dit een evenement worden dat ook buiten Eindhoven bekend is. Dat is de impact die we willen hebben. Vandaar ook de naamsverandering van Geluk voor Eindhoven naar Dutch Happiness Week.” Was het evenement voorgaande jaren nog puur gericht op Eindhoven, nu zijn ook partijen uit de rest van Nederland en internationale gasten van formaat betrokken. “Het werkt als een olievlek, want stiekem is vrijwel iedereen met het thema Geluk bezig. Het wordt alleen niet zo benoemd. Door dat wel te doen haken bedrijven, scholen en andere organisaties heel snel aan”, verklaart Marjon. “We merken ook dat er een behoefte is om het hier over te hebben en de ruimte om er over na te denken,” vult Erwin aan, “als we dit tien, vijftien jaar geleden hadden gedaan was de reactie waarschijnlijk geweest: wat moet je nou met dat geluk?”

Geluk is overal te vinden
“Wat voor ons erg belangrijk is, is de focus op de praktische kant van dit thema. Het maakbare, niet het zweverige of het toeval”, vervolgt Erwin, “Neem nu techniek. Is dat een doel op zich of is techniek bedoeld om het leven van mensen makkelijker te maken? En hoe kijk je naar werk? Of je nu 20 of 70 uur werkt per week. Voor jezelf, voor een baas of helemaal niet. Het gaat erom dat je een goed gevoel krijgt bij datgene wat jij doet. Dat je iets bijdraagt en zinvolle relaties met collega’s of klanten aangaat.” Dat gevoel is natuurlijk voor iedereen anders, maar er valt wel concreet naar toe te werken. Iets waar Klaas het volmondig mee eens is: “Geluk is een laagje dat overal langsloopt en je vanuit persoonlijke ervaring of professionele expertise kan aanboren. Het overbrengen van die kennis en kunde is het doel van deze week. Bezoekers inspireren en activeren. Mensen zeggen wel eens: ‘Jij hebt makkelijk praten. Kijk eens naar vluchtelingen of mensen die het financieel slecht hebben. Die kunnen zich de luxe niet permitteren om zo over geluk te praten.’ Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Als je wil is het altijd mogelijk om aan je geluk te werken, hoe groot of klein ook.”

De essentie van succes
Al blijft het voor veel mensen makkelijker gezegd dan gedaan, daarom is Marjon ook blij dat er om advies wordt gevraagd: “Vooral met de vraag hoe we het van de grond hebben gekregen. De wetenschappelijke onderbouwing om te sturen op geluk is er, maar hoe pak je dat dan in de praktijk aan? En dat leggen we maar al te graag uit, zeker omdat we het volledig van onderaf benaderen.” Dat laatste ziet het drietal als essentieel onderdeel van het succes. Liever langzaam groeien met een stevig draagvlak, dan hoog van een toren blazen die op los zand staat.